Mgr. Barbora Aligerová

Pracovní náplň sociálního pedagoga:

Ve vztahu k pedagogům:

  • podporuje pedagogy při komunikaci s rodiči,
  • poskytuje konzultace pedagogům při vztahových problémech ve třídách, při rizikovém a problémovém chování žáků, spolupracuje s třídními učiteli při přípravě na třídnické hodiny
  • poskytuje poradenství pedagogům pro práci s dětmi s poruchami chování a učení ve spolupráci s dalšími pracovníky školského poradenského pracoviště,
  • spolupracuje s třídními učiteli při řešení každodenních situací,
  • provádí mediaci při jednáních s rodiči a v konfliktních situacích,
  • poskytuje metodickou podporu,
  • věnuje se informační činnosti
  • koordinuje a dohlíží na práci AP

Ve vztahu k žákům:

  • věnuje se žákům s výchovnými obtížemi a se sociálním znevýhodněním, žákům se specifickými vzdělávacími potřebami, provádí sociometrická a jiná šetření s následnou intervencí,
  • výchovně pracuje se všemi žáky, posiluje efektivitu preventivního působení na žáky,
  • pracuje s třídními kolektivy,
  • provádí mediaci konfliktů s žáky a rodiči,
  • pomáhá hledat řešení problémů, poskytuje poradenství,

Ve vztahu k rodičům:

  • nabízí řešení konfliktních situací, zabývá se rodinnou situací žáka (nastavení domácí přípravy do školy), začleněním dítěte do třídního kolektivu, rodinnými problémy, které ovlivňují školní úspěšnost žáka, poskytuje sociálně pedagogické poradenství ve škole i v domácím prostředí žáků, podporuje žáky ohrožené školním neúspěchem a sociálním vyloučením rodiny,
  • individuálně konzultuje s rodiči v případech rizikového a problémového chování dětí a dalších problémů, které ovlivňují žáka,
  • poskytuje konzultace s rodiči a žáky v oblasti mezilidských vztahů,
  • osobně konzultuje s rodiči výsledky šetření (např. rizikového či problémového chování),
  • poskytuje poradenství v oblasti spolupráce s dalšími subjekty,
  • věnuje se informačním činnostem (besedy, přednášky).

Ve vztahu k ostatním institucím a organizacím:

  • spolupracuje s Pedagogicko-psychologickou poradnou, Speciálně-pedagogickém centrem, Střediskem výchovné péče, s dětskými lékaři (pedopsychiatr, psycholog, pediatr, neurolog apod.), soudy, státním zastupitelstvím, Policií ČR a Městskou policií, odděleními sociálně-právní ochrany dětí a odbory sociální péče, nestátními neziskovými organizacemi, Středisky volného času aj.
  • mapuje a síťuje organizace, instituce a odborníky, kteří působí v příslušném obvodu školy; oslovuje a navazuje kontakty s výše uvedenými organizacemi, institucemi a odborníky včetně případných  osobních setkání s nimi. Předání kontaktů na sociálního pedagoga. Ujasnění možností spolupráce, které vyplývají z právních předpisů.